14 храни, които не подозирате, че съдържат опасно количество захар

34621sugar-large2

Когато си купувате шоколад или поръчвате пица всъщност знаете, че тези храни не са толкова добри за Вас и в повечето случаи го правите с ясно съзнание (ако не е така погледнете 14 трика как да спазваш диета), но може да се окажете доста изненадани, когато разберете, че например студеният чай съдържа до 50 грама захар на 500мл.

Съществуват и други храни и напитки, съдържащи високо количество захар, за които дори не сте се замисляли, а някои от тях дори имат репутация на здравословни.

Винаги обръщайте внимание на етикета на продукта и не приемайте дадена храна за здравословна, само защото на нея пише „здравословно“, „нисък процент мазнини“ или „ X калории на порция – най-често става въпрос за 15-20 грама от количеството, а не 100 грама.“

Други трикове, които се използват: „30% по-малко захар“, „без мазнини“, „от 100% сок“, „отличен източник на калций“.

Понякога захарта се изписва на етикета заедно с въглехидратите. Често веществата в храната са изброени на етикета в низходящ ред според теглото им, а различните видове захар вътре са дадени поотделно. В такъв случай, трябва да съберем тяхното тегло и така да установим колко захар има в храната или напитката.

Захарта може да е скрита под много форми, например: глюкоза, фруктоза, декстроза, левулоза, глюкозен сироп, фруктозо-глюкозен сироп, изоглюкоза, сироп от царевица. Захарта се среща и под формата на мед, добавена захар, сироп от добавена захар, лактоза, малтоза, захароза.

Представям Ви 14 храни, които не подозирате, че съдържат опасно количество захар:

#1. Овкусено кисело мляко

Захарта в малка кутийка от 200мл, може да достигне до 30гр., освен това има добавени различни химикали, които да направят овкусеното кисело мляко да изглежда по-добре и да привлича повече с аромат (въпросните Е-та по етикетите).

Дори „здравословната“ малка Активия, която се промотира като напитка за здрав стомах и чревна флора съдържа 15гр. захар.

За да получите максимални ползи от киселото мляко без да предозирате със захар, изберете натурално кисело мляко, може да се добави плод по собствен избор и/или мед.

#2. Натурален сок

Всички знаем, че продуктите тип Кока-кола и Пепси съдържат голямо количество захар, но пиенето само на вода може да се окаже прекалено скучно. Тогава се прибягва до натурални сокове, които се смятат от повечето хора като по-добра алтернатива, а от някои дори за здравословни. Захарта при тях често е замаскирана като фруктоза или фруктозо-глюкозен сироп и съдържа абсолютно същия брой калории като обикновената захар – 4 калории на грам.

Също така някои марки използват като трик различни имена на захарта или комбинация от няколко вида, за да изглежда по-малко на пръв поглед. В такъв случай, за да получите общото количество трябва да направите едно или повече събирания и да умножите по 4, за да достигнете до общия брой калории – най-често на 100мл течност.

Всъщност има „натурални сокове“, които съдържат повече захар от Кока-Кола и Пепси.

За разлика от глюкозата (въглехидратите след прием се разграждат до глюкоза – предпочитан източник на енергия от организма), която служи за гориво на тялото, фруктозата се обработва почти изцяло от черния дроб и се конвертира като мазнини. Този процес от своя страна увеличава риска от диабет, сърдечно-съдови и чернодробни заболявания.

#3. Енергийни и кофеинови напитки

Ясно е, че енергийните напитки съдържат немалко количество кофеин, но по-малко известен факт е, че също така в съдържанието си имат между 25 и 40 грама захар в една кутийка. Най-популярната напитка – Редбул съдържа 27 грама захар на 250мл течност в допълнение към другите химикали.

От своя страна популярните кофеинови напитки често съдържат бързи въглехидрати в комбинация с мазнини и допълнителни химикали. Популярната напитка Нескафе 3в1 съдържа захар, глюкозен сироп, растително масло, разтворимо кафе, млечен протеин и на 100 грама има 73гр. въглехидрат и 13гр. мазнини. Количеството захар не е ясно, но като се има предвид как е „разпределен състава“, може да се направи някакво предположение.

#4. Кетчуп и барбекю сос

Рекламира се като сос базиран на доматена основа, но всъщност може да съдържа до 10 грама захар на 30 грама кетчуп. Практически сипваме захар върху пицата, пържените картофи и хамбургерите. Смятам, че това е така, защото рядко осъзнаваме какво всъщност седи зад повечето кетчупи.

Всъщност е доста лесно да се направи домашна алтернатива: смесете доматено пюре с оцет, лук и чесън или чесън на прах.

Барбекю соса от своя страна може да съдържа до 15гр. захар на 30 грама количество.

#5. Дресинг за салата

Дресингът за салата попада в същата категория като овкусеното кисело мляко.

Повечето марки рекламират продуктите си като дресинг без мазнина или с малко калории, но в същото време на 2 супени лъжици може да съдържат до 25г захар. Примерен състав: високо фруктозен царевичен сироп, оцет, дестилирана вода, малтодекстрин, вода, доматена паста, съдържа под 2%: изсушени домати, сол, оцветител, чушка, консерванти, подправки, натурален вкус (чесън).

Обърнете особено внимание, когато се рекламира дресинг без или с малко мазнини, най-често при тях има голямо количество добавена захар, за да компенсира загубата на вкус при отстраняването на мазнините.

Най-добрият вариант е да ядете салатата си с лек дресинг от зехтин и пресен лимонов сок.

#5. Всичко, което се промотира, че е без калории / мазнини

За да се направят храните или напитките нискокалорични, или с нисък процент мазнини е нужно да се добави някакъв заместител, за да се подобри вкуса, вида и други параметри на дадения продукт, което най-често се получава чрез редица вредни химикали. Тази замяна всъщност прави храните с по-малко калории или мазнини, по-лош избор.

#6. Овес

Вериги като KFC и Макдоналдс рекламират продукти с наличието на овес или овесени ядки, но те са обогатени с плодов вкус и кленов сироп.

Въпреки че голяма част от захарта идва от плодове и стафиди се добавят и обикновена или кафява захар и по този начин се обезсмисля целият процес като остава само рекламата, че е добавено нещо полезно към някои от продуктите им.

Най-добрият начин да получите пълните ползи от овеса е да си направите вкъщи, като добавите любими плодове или овкусител – по този начин можете да контролирате калориите и захарта.

#7. Мюсли

Мюсли може да е добър избор за старт на деня, но трябва да сте изключително внимателни при избора. Има мюслита, които съдържат 1-2 грама захар на 20 грама продукт, но има и такива, които половината от теглото им е захар, например на 100 грама, би имало 50гр. захар.

#8. Смути

Смутита са друг капан, в който много хора попадат несъзнателно.

Избирате плодове, когато всъщност искате шоколад, мислейки, че го заменяте с нещо по-полезно, но някои смутита могат да достигнат до 50гр. захар на напитка.

Ако искате да навредите още повече на тялото си може да последвате и други съвети от онлайн пространството като да изкарате цял ден на смутита или пък цяла седмица, за да пречистите организма си и да получите пълен детокс.

#9. Сушени плодове

Плодовете са неизменна част от добре балансиран хранителен режим, когато са добре съобразени и в норма, но когато става дума за сушени плодове говорим за вече преработена и дехидратирана храна.

Тъй като с този процес се извлича водата от плода, остава много по-голямо количество захар на 100 грама количество, също така се губят и други ценни съставки, както и част от вкуса. За да се компенсират тези загуби често се добавят захар, декстроза, фруктозо-глюкозен сироп, сорбинова киселина, сулфати и други. Така се създава храна, приятна за сервиране на масата, но не толкова приятелска за цялостното Ви здраве и фитнес цели.

#10. Фреш

В тази на пръв поглед здравословна напитка няма добавена захар, но една чаша портокалов сок съдържа 8-10гр. захар. Също така голяма част от фибрите са отнети и това допринася за по-голяма инсулинова реакция спрямо приема на цял плод.

Като генерално правило, консумирането на цели плодове вместо фреш, когато е възможно, би допринесло за по-добре балансиран хранителен режим и по-нисък риск от диабет при предразположени хора.

#11. Студен чай

Както соковете, така и студеният чай често е смятан за безобидна напитка, но повечето варианти съдържат между 25 и 35 грама захар на 400мл течност, а на литър може да достигне над 70гр. захар.

600мл Nestea съдържа 28гр. захар и 13мг кофеин. Ако погледнете състава по-долу ще установите, че всъщност студеният чай съдържа повече консерванти отколкото чай.

Състав: вода, високо-фруктозен сироп от царевица, лимонена киселина, фосфорна киселина, натриев полифосфат, цвят – карамел, естествени аромати, екстракт от черен чай, калиев сорбат, калиев бензоат, сукралоза, калции, калии.

#12. Фъстъчено масло

Фъстъченото масло може да е полезна добавка към добре балансиран хранителен режим, но повечето марки на пазара го предлагат с добавена захар, която достига до 16гр. на 100гр. продукт, както и други примеси.

Въпреки това има няколко варианта като натурално фъстъчено масло или био, които обикновено са без добавки, но и при тях трябва да се следи етикета и информацията на него.

#13. Протеинови барчета

Отново, преди да изберете протеинов бар се уверете, че сте прочели добре какво пише на етикета и го разбирате.

По-евтините протеинови барчета съдържат мазнини, въглехидрати, а голямо количество от въглехидратите са и под формата на захар. Протеина в тях е нискокачествен и не би помогнал особено нито за възстановяване след тренировка, нито за между храненията.

Ето как се рекламира некачествен бар: Страхотен вкус, Качествени въглехидрати, Продължителна енергия, Заместител на хранене, Витамини и минерали, Удобен и компактен.

А ето как изглежда хранителната стойност и състава: 2гр. Протеин, 33гр. Въглехидрат, 7гр. Мазнини. Плодове 21,8% (фруктоза-глюкозен сироп, плодове 4,4% (кайсия пюре концентрат, ябълково пюре концентрат), захар, растителна мазнина, оризово нишесте, пшеница влакно, естествен аромат, антиоксидант: аскорбинова киселина), кисело мляко покритие 20% (захар, какаово масло, обезмаслено кисело мляко на прах, лактоза, емулгатор: соев лецитин, аромати, подкиселители: лимонена киселина), овесени ядки, глюкозен сироп, оризов чипс (оризово брашно, пшеничен глутен, захар, пшеница малц, глюкоза, сол ), стафиди 6%, палмова мазнина, ябълка-круша концентрат, мед, захар от захарна тръстика, банани 3,1%, кайсия 2,7% (съдържа серен диоксид), малтодекстрин, корнфлейкс (царевица, захар, сол, ечемичен малц) , емулгатор: соев лецитин, аромати.

Продуктът може да съдържа следи от яйца, фъстъци, сусам.

Добър вариант на който съм попадал са барчетата на Quest Nutrition. Състав: Протеинова бленда (млечен протеин изолат, суроватъчен протеин изолат), разтворими царевични фибри, бадеми, вода, какаово масло, естествени аромати, еритритол, палмово масло, декстрин, какао (преработено с алкали), морска сол, калциев карбонат, Sunflower Lecithin, сукралоза, кокосово масло, Xanthan Gum, сода, стевия.

#14. Хляб

Не е изненада, че пълнозърнестите опции са по-здравословни пред белия хляб, но дори и там трябва да се подхожда с внимание, тъй като често горчивият вкус се прикрива с добавена захар, която може да достигне до 3 грама на филия.

Друг подсладител, който често се използва е сукралозата, която е широко приложима в хранителните добавки. Някои проучвания я посочват като изключително вредна, защото не може да се абсорбира от тялото, а други като безвредна в определени количества.

Заключение: Не мислете, че една храна е здравословна само, защото се рекламира като такава. Четете етикетите и състава на продуктите, които купувате и консумирате.

Източник: stanimirmihov.com

One thought on “14 храни, които не подозирате, че съдържат опасно количество захар

Очакваме вашето мнение по темата, но ви молим да прочетете първо правилата за коментарите.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s