България и правилата в евроГейския транспорт

Тирове, ремаркета, мирис на феродо и гуми, изморени и неизбръснати шофьори, разпънали псевдо маси на сандъците на ремаркетата. Събрали се да обсъждат какви ли не теми, докато си правят задължителната почивка на някой от хилядите паркинги по Европа.

12Предполагам, че за никого не е необичайна тази гледка, която ни показва един напълно обикновен делник за тези хора, работници, абсолютно неоправдано наричани с ехидното „тираджии”. Да, тяхното ниво в обществото е доста ниско. Има много фолклор по темата, къде верен, къде абсолютна измислица. Единствено и само обаче човек, който е бил на тяхно място, може да раздава констатации върху това те заслужават ли или не такива определения и подмятания по техен адрес. Не че и на тях самите им пука особено.

3

Азбучна истина е обаче, че точно тези хора, упражняващи тази толкова неблагодарна и лоша имиджово професия, взимаща толкова много от тях самите, управляващи тези камиони, се явяват на практика – кръвоносната система на Европа. И не, това не е просто някакво лишено от смисъл определение. Това е реалността!!!

Замисляли ли сте се, какво ще стане ако ги няма тях? Обикновените „тираджии” и така масовите влекачи теглещи така познатите ни на всички ремаркета? Само за момент да се замислим? Да, общо взето нито една доставка няма да пристигне, икономиката на целия континент ще спре на момента с всички производни на това. Честно казано аз лично, дори и не мога да си го начертая в ума.

Защо пиша всичко това като увод ли? Не, не е за да възхвалявам тази част от хората упражняващи тази изключително отговорна професия. Не че няма защо, напротив – има. Първопричината за този материал не са те, неуморните „бачкатори” заслужили си обидния прякор „тираджии”. Истинската причина е да се опитам да хвърля малко яснота относно този бизнес и в частност развитието му в България, откакто влязохме в ЕС и особено в момента, когато отношението към нас, източноевропейците (българи и румънци) ескалира, при това в негативна посока.

4

Какво имам предвид ли? Ето какво. След като влязохме в ЕС, българския превозвач, без значение дали е собственик=шофьор на един камион или фирма със 100 композиции, получи правото да оперира на територията на ЕС, тоест да си кара „вътрешно” в ЕС и да извършва т.н. „каботажни превози”. Супер, евала, ЕС правила и закони, идеално…… „избихме рибата”….въодушевление… вече всички ще получават „заслужено европейско заплащане”. Така поне си мислеха всички. Все пак „химерата” наречена ЕС и нашето „набутване” в този съюз, беше прокламирана като най-хубавото нещо, което се е случвало на страната ни. Въобще…някога! Дори и едно хипофизно знаково човече – индивид от еврейски произход, такъв „радетел на българският просперитет” се разрева публично….! Без коментар!!!

Какво обаче се случи реално? Смея да твърдя, че се случи това, което се случи и с цялата ни държава и народ, и което продължава да се случва ежедневно в почти всички сфери от живота ни! „Европейците” си намериха нова „партида” – „бели роби”, които им вършеха черната работа, за която никой „евроГеец” почти никога не би се хванал да я върши. Отделно на това, ние бяхме готови супер бързо и без претенции да работим буквално за жълти стотинки съгласявайки се дори и на мизерни условия на труд само и само да „опознаем Европа-та”!!!

Сценарият в транспортния бизнес не бе по-различен. Всички шофьори с опит „запалиха съединителите”, „сложиха магнита” и ГАЗ към Европа да си търсят работа в европейски фирми. Мнозина си я намериха. Мнозина се преместиха дори и със семействата си. Да, получаваха такива пари, които в България посмъртно никога нямаше и да си помислят да взимат ако работеха само в страната ни. Същевремено обаче на фона на мястото, където работеха, и работата която вършеха, сравнено еквивалентно с техните „нови братя” – европейските им колеги, нашите шофьори взимаха почти на половина!!! Много европейско нали?

Но нека да продължим по-напред. Нека се фокусираме не само към самите шофьори ами и към фирмите в този бранш. И понеже аз лично пет пари не давам, за която и да е чужда фирма, мен ме интересуват българските фирми с български собственици. Фирми решили да упражняват тази дейност на територията на …”новия брат” – „братският европейски пазар”.

Реално, пълно малцинство са тези фирми, които сами си взимат товари от няколкото реномирани интернет борси и разчитат на собствена спедиция и квалифициран персонал. Още по-малко са пък тези, които могат и се „целят” в такива товари, които им дават нормално навло. Под нормално имам предвид точно такова, каквото взимат европейските им колеги. Не повече, а просто нормални ставки предвид маршрутите.

Болшинството български фирми, или работят по дългосрочен договор с „реномирани европейски фирми” или се явяват подизпълнители на големи европейски спедиции. Къде е уловката ли? Сега ще се опитам да обясня.

Когато Ханс от Ерфурт кара камиона си сам, и практически сам си е собственик, то той взима едни пари за тази дейност. Когато Гюнтер от Манхайм кара камион собственост на немска спедиция, то той макар и само шофьор взима други пари. И двамата обаче взимат много повече от Бай Иван от Карапелит, който кара за някоя „реномирана” европейска спедиция. По-долу са два нагледни примера на това как днес (27-04-2015) произволно избрани две оферти с маршрут малко над 1000 км се оферират в една от интернет борсите за товари.

5

Не е случайно и това, че примерите са свързани с немски товародател. Какво прави впечатление? Първият товар е „лек” (= чувствително по-нисък разход) – 10 тона. Средната стойност на км. е около 1,10Е. Вторият е „тежък” на максимума (ако си спазват тонажа определен в ЧМР-то, нещо което редовно и не се спазва, водейки до претоварване), и цената му е около 1,15Е/км. И при двата товара обаче има едно „но”, подробност. А тя е, че при този маршрут има една „екстра”, която се нарича „евентуално минаване през Люксембург“, мястото където нафтата е с изключително ниска цена, а в момента закупена „нетто” (или след приспадане на ддс-то), и с подобаващата отстъпка за камиони, „идва” на около 0,75Е/л, стойност гарантираща една изключително добра сметка при зареждане. Респективно и едни приблизително 3500 следващи километра, които ще се изминат с това максимално евтино гориво заредено в Люксембург, нещо определено не без значение. Отделно при тези два произволни курса, Франция, макар и известна с изключително високите си цени на магистралите, много често срещано явление е да се кара по „национал”, където практически не се заплащат такси и така цялостната картинка на тези курсове придобива една още по-добра „осанка” от финансово естество.

Но нека се абстрахираме от тези „екстри” и да погледнем фактите, а те са следните. Немската (или която и да е европейска) спедиция „взима” такъв товар, или най-общо казано такива товари при най, най-общо казано – средна стойност от порядъка на 1,10-1,20Е. Да заложим по малката стойност от 1,10Е, макар че реалността е с около 5 цента по-нагоре. След това обаче вече става все по-масова практика в доста от големите спедиции да наемат български и румънски подизпълнители, които да работят за тях.

Ще си кажете: „еми супер, ето – осигуряват работа”. Да, супер……супер, ама другия път супер. Супер би било ако дават работа на българската фирма/шофьор на резонна цена. Да, те няма да работят за без пари, но какво се получава? Немеца собственик на 100 (или 1000) камиона има собствена спедиция. В тази спедиция работят немци, и днес например германката …Гертруде, едва събираща се на огромният си стол, „взима” този товар при ставка от 1,10Е/км. След това обаче, понеже те „много милеят за братският български народ” и са загрижени за нас като най-бедната страна в ЕС, … в стремежа си да ни „помогнат” да изплуваме от дъното…… ни „дава” този товар при ставка от порядъка на ….0,90Е/км.

Да, има различни видове договори за „даване” на работа=товари. Най-общо казано те започват от 0,80Е/км, стигайки в определени ситуации и до 1,10Е/км, обаче всичко това зависи от много, много неща – включително и това дали дават (със или без наем) тяхно ремърке, или българският превозвач си има собствено. Също така и как и кога плащат, какви километри признават, защото масово не се признават реалните изминати километри….. все пак на Гертруде „кАмпютъра“ много по-добре знае и „вижда” откъде ще мине Бай Иван, къде ще има задръстване, ремонти, забрани и т.н……да не се осъмните? И по една случайност, все „кАмпютъра“ й „закръгля” по посока на долу. Това е „чиста случайност”, да знаете!

6

Така се получава в момента, в който българина си кара за 0,90Е/км, а европейската щях да забравя à „реномирана”спедиция получава 1,10Е/км. Ще си кажете „еми това е пазарна икономика”. Е да, ама не. Това са 20 цента, или над 22% „горница”. При това ежедневно!!! При 10.000км./месец (а те реално са около 12.000/месец), това прави 2000Е на месец само от Бай Иван – „българчето” à директно в джоба на …Ханс и Гертруде!!! Защо? Защото са …немци. Западно европейци. Затова! Европейски бизнес правила. Европейски манталитет и реалност. Това е…!!!

Друго. Замисляте ли се за две други много, много важни неща? Първо – „те” за Бай Иван + камиона му грам стотинка не са платили. Нито „те”, нито държавата им (под формата на обучение например)! Не само, че не са платили за кадрите ни, ами и за техниката ни също. Просто нищо. Инвестиция – НУЛА, възвращаемост над 20% на месечна база!!! Малко бизнес, а?

Отделно това, на което са подложени нашите шофьори и основно фирми опериращи на европейският пазар – често граничат с лудостта. Отношение, курсове, налагане на „правила” ( безумни) и т.н….. Това важи само за нас. Да не си помислите, че важи за Гюнтер и Ханс? О не, в никакъв случай, те са европейци, моля ви се…. за тях не. Само за НАС!!!

И второто много важно и основополагащо „нещо си” от този пример. Защо си мислите, че европейските спедиции наемат български подизпълнители? Да, заради цената и „секса”, на който ни подлагат. Безспорно – да. Но второто и дори по-важно нещо според мен е, че така те подчиняват най-тежката си конкуренция. Практически така те елиминират нас като конкуренти понеже така ние работим директно за тях. Така ние няма да излезем на „свободния” пазар, няма да вземем този товар за 1,10-1,20Е/км., и така няма да сме им конкуренция. По-добре те да го вземат и не инвестирайки в нищо, да ни го дадат на нас. Само че вече с 20 цента „надолу”. С един куршум два заека. Хем пари правят, хем „неудобна” конкуренция нямат. Просто защото тя, тази конкуренция – работи за тях. Идеално……

7

Друго като допълнение. Навярно германската икономика е в такава огромна криза, че Хер ХитлерА, пардон, Фрау Меркел е решила да наложи крути мерки за …..”стабилизиране на транспортния бранш в Германия”. Много са зле горките, само загуби имат. Точно Германия при това. Горките те. Може би е време помощи да им събираме, знам ли?

За какво става дума ли? Става дума за това, че отново „креативните немци” наложиха поредната си откровена простотия и чиста дискриминация. Как звучи само, а? Звучи, но си е точно така!!!

Управляващите в Германия гласуваха закон, с който налагат всеки, който извършва транспорт на територията на федералната република да докаже заплащане на шофьорите си – от 8,50е/час!!!

Супер, само че наглостта им вече мина всякакви граници. Защото à не може Меркел да налага на Бай Иван, или на когото и да е извън Германия, каквото и да е. Тя може да налага на германци, да. На всякакви други народи различни от германци – НЕ. Просто е смешно. И Европейската комисия резонно спря изпълнението на този закон, което обаче въобще не значи, че той няма да се изпълнява. Скоро, много скоро и това ще стане, което знаете ли уважаеми читатели, до какво ще доведе? Ще доведе логично до това да се плащат огромни и непосилни глоби наложени директно не на шофьора ами на фирмата собственик на камиона. Тоест, има специализирано звено – германска данъчна полиция, която ще следи само това, колко е плащано на шофьора на български камион от шефа му българин, за всеки ден от месеца, когато е бил на територията на Германия. За тази цел фирмите са длъжни да си водят „дневници“!!! Без коментар. Идеално Германия, страхотни сте – „данке шоЙн“!

Истината е, че просто се опитват всячески да премахнат всякаква конкуренция и на този пазар като елиминират най-лесните „плячки“. И кои са те? Естествено българи и румънци! И защо, просто защото те се опитват да оцелеят и да работят на пазара, който считаха за нещо хубаво и добро. Поне за такова им беше представено. Уви, нищо подобно. Просто поредната залагалка. За едни „мръвката“ за други „трохите“. Made in EU, EU захранвано редовно от „бели роби”. Честито на печелившите.

Апропо, много ми е интересно, когато немска фирма идва в България и „създава работни места“. Сульо и пульо, политици застанали в поза партер пред господарите си, се изреждат да хвалят как „ние създаваме работни места и мислим за българина“. Създавате вие….. роби създавате. Това създавате. Защото, когато Баба Минка от Ливуново пътува 50 км на ден със стария Чавдар от Бай Тошово време, само и само за да може да работи нещо….. и отива в немския клон на фирма и шие кожените салони на ….новите БМВ-та (да, не ЗАЗ-ки, а БМВ-та), салони които струват над 5000Е като опция, а тя самата горката жена взима 250Е/месец… то тогава проблеми няма нали? Немците си мълчат, нали?

Когато същите наши работници произвеждат …..съвсем произволен пример… седалките на ISRI за първоначално вграждане в камиони и автобуси…. и взимат пак между 200 и 300Е на месец, а немската фирма „инвестира в България“ (ще припадна от смях), тогава също няма проблеми, нали? Тогава Фрау Меркел нищо няма да каже, защото нито една Гертруде няма и да си помисли да я върши тази работа за такива пари. Нали?

Или когато немските хранителни вериги буквално ни бомбардират с храни трето качество, преетикирани боклуци, струващи им жълти стотинки заради „европейските правила на субсидиране“ (нищо, че те за нас българите практически не важат) …… тогава проблеми няма, нали? Нито проблеми, нито контрол – нищо, ниенте ми амор…. Да не говорим за наглите цени, на които продават тук. По тази тема никой нищо не говори. Имах си аз….

Когато български лекар, млад специалист, им отиде на готово „на крака“ в Германия (а и не само там де, където и да е в Западна Европа), готов, обучен, млад, перспективен човек упражняващ супер специфична професия – то тогава също проблеми няма нали? Тогава са доволни, думичка не казват… Но за транспорта, като просто един от многото примери….. не. Там трябва да ни унищожат. Просто „раята“ не трябва да има права. Тя трябва да се подчинява.

Новото име на робите – белите роби – източно европейците! За тях ние сме просто пазар, ресурси и използване. На всички фронтове. А най-жалкото е, че ние, всички НИЕ се съгласяваме с това, помагайки им по този начин да си вършат „хуманната“ дейност и „помощта“ към по-бедните народи. Честито, добре дошли в ЕС – обединените еврейско-гейски-щати. Страните на неограничените възможности – ЕС. Приятно прекарване!!!

И да не вземете да се разбунтувате? НЕ! „Сакън”, ще вземете да ги ядосате, а те никак не обичат някой да им противоречи или да има мнение. Те обичат да си отглеждат хора-индивиди без мнение. Така е по лесно. Тъпият човек се контролира в пъти по-лесно отколкото умният и информираният. Вие избирате какви да сте…. !!!

Автор: Mr. X


Харесва ли ви ANONYMOUS BULGARIA? Подкрепете ни за да достигнем до повече хора!

7 thoughts on “България и правилата в евроГейския транспорт

  1. като гледам тази публикация,виждам,че е писана от транспортен фирмаджия.Да минимума е 8,50 Е.на час за всеки шофьор>БГ,ДЕ или друг обаче на немски договор и в немска фирма върху 2000€ осигуровки+допълнителни бонуси около 500€. А във България как и колко е? не се опитвайте да манипулирате обществото със стандарта на живот. Ние също го знаем!

  2. Поздравления за автора на статията. Абсолютно вярно е всичко написано за неволите на българите в еврогейския транспорт. Пропуснат е обаче един много важен момент и това е моментът с неплащането на дължимите навла от страна на тези западни спедиции.

  3. Напълно аналогична статия може да се напише и за останалите сфери, загатнати накрая… Уви по-лесно е да се страхува за насъщния българина, отколкото да се бунтува. Очевидно има още какво да губим…

    Този съюз… е крайно време да напуснем. Инак отиваме към обезличаване и пълно обедняване… Най-малкото.

      • Нещо лошо ли съзирате в Русия? Покажете го, пояснете, възможно е да се пропуска нещо!? Или… ела зло, че без теб по-зло…

        В света има две супер сили – Русия и САЩ. Не виждам нищо добро в поведението и политиката на олигархията отвъд океана…

        Нужно е още да попрочетеш. Инак си на правилното място. Тук можеш да прозреш тъмната страна на Луната. Постарай се да се въздържаш на първо време от празни коментари. Инак ще настъпи момент, в който ще те е срам от онова, които си писал. Няма да ти се харесва. Съветвам те да не се поставяш в това неудобно, конфузно положение.

        И нека разумът бъде с теб…

Очакваме вашето мнение по темата, но ви молим да прочетете първо правилата за коментарите.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s