Българският туризъм – една тъжна история с още по-тъжен край

Всяка година с настъпващия летен сезон чуваме все по-печални прогнози относно развитието на Черноморието ни и групите туристи, които ще го посетят. С всяка изминала година туристите намаляват все повече, а официалните обяснения за това са повече от абсурдни.

И тази година не е по-различно.

Пръв с притеснителните новини излезе доц. Стоян Маринов от Варненската туристическа камара, според когото причината за сериозния отлив на туристически групи са размириците в Украйна и проблемите с Русия – колко удобно обяснение, нали? Според същия господин заплатите в бранша нямало да претърпят увеличение, а освен това аниматорите и готвачите по хотелите и ресторантите ни вземали заплати, цитираме „съизмерими с тези в Европа“, съответно между 1000 и 2500 лв месечно. Явно г-н Маринов живее в доста сбъркана реалност, тъй като от доста време стартовата заплата за аниматор по българското черноморие е не повече от 600 лв, като тук трябва да се вземе предвид, че поради спецификата на работата работната седмица за един аниматор е 6 дни, а дневното работно време може и да превиши 8 часа. 1000 лв обикновено получава аниматор, който е шеф на екип и все пак има опит в областта. Важно е да уточним, че тези 1000 лв се вземат на ръка, докато по трудов договор заплатата е далеч по-малка, съответно и осигурителният праг на работниците. Така, относно готвачите – 2500 лв отново е някакъв далечен мираж, тъй като в кухня се работи много, дълго и обикновено персоналът е осигурен на 4 часов работен ден, а заплатите са много под 2500 лв месечно. Ако г-н Маринов прави тези изводи на база максимум 2 до 4 обекта, в които условията може би са такива, каквито той ги описва..толкова по-жалко за него. За справка – заплатите за тези 2 позиции изобщо не са съизмерими с тези в Европа, тъй като в Испания (като една от най-предпочитаните туристически дестинации в Европа, въпреки че страната е в криза) заплатата за един аниматор стартира, сега внимание, от 1300 евро месечно. Или на нас математиката ни куца, или г-н Маринов говори наизуст – кой знае.

Стоян Маринов

Стоян Маринов

Какво обаче е обезпокоителното в случая? Тук не става дума просто за някакви си прогнози – те така или иначе се правят от хора, които прибират крайната печалба от продукта и откровено казано са напълно неадекватни.

Както вече споменахме, с всяка изминала година потокът от туристи, посещаващи страната ни, намалява осезаемо. Това съвсем не е случаен процес. Поредица от фактически грешки доведоха до положението, в което средностатистическият европеец може да дойде на почивка в България за една седмица на „ол инклузив“ и да плати не повече от 500 евро за това (с включени самолетни билети). В следващата снимка може да видите каква е цената за почивка на Златни пясъци и Слънчев Бряг за периода 20.06.2015 – 27.06.2015:

12А ето тук са и цените за почивка през същия период на Майорка:

23Защо се стигна до тук? На първо място причината за подобно печално развитие в този бранш беше масовото застрояване на курортите ни и превръщането им в бетонни монументи на мутренския манталитет. Почти всеки един новобогаташ с минало в борбата или Партията-майка притежава свой хотелски комплекс и за да има равноправие и цялата му рода се е сдобила с поне няколко имота по китното ни Черноморие. Излишно е да споменаваме дори как от кокетни, зелени и уютни курорти Златни пясъци и Слънчев бряг се превърнаха в открити тоалетни на разврата, евтиния алкохол и лошото обслужване. За съжаление картината с Албена също не е по-различна. Да, там не се позволи масовото бетониране на курорта, но за сметка на това условията, при които почиват летуващите, са повече от ужасни – мръсни канализации, лоша храна, хотели, които не са виждали козметични ремонти от самото си построяване и, и, и….

Не по-малко по важност е и обстоятелството, че за да се реализира по-голяма крайна печалба, на туристите се предлага продукт с все по-ниско качество. За справка – в четири звездни хотели по Черноморието ни нетната сума, която хотелиерът плаща на ден за изхранването на един гост по системата „ол инклузив“, е средно 7.80 лв. (словом – седем лева и осемдесет стотинки). Тази сума включва закуска, обяд, вечеря, плюс напитки и евентуално междинни закуски. Но ако питате един хотелиер, и това е много…явно снабдяването с полуразвалени храни от отпадъците на вериги като „Метро“ не е достатъчно, кой знае. Но родните хотелиери и ресторантьори и тук са му хванали цаката – в крайна сметка, даден майонезен сос може да се използва неколкократно, а същото важи и за месните, рибните и замразените продукти – какво пък, икономия му е майката! А натровените гости – кучета ги яли, нали вече са платили!

За съжаление обаче храната не е единственият проблем, свързан с упадъка на туризма ни. Мръсните басейни със застояла вода вече не са феномен, третокласното обслужване – също. Но дали тук персоналът има вина – едва ли! Когато се наемат хора, които едвам говорят английски език (за други езици да не говорим), не се влага в тяхното обучение или както е в повечето случаи то направо липсва, и не на последно място – когато работят за не повече от 600 лв при 6 – дневна работна седмица и унищожителни смени по над 8-9 часа, тогава просто някак си вината изглежда да е в ръцете на друг, а именно – в ръцете на хотелиерите, ресторантьорите и висшите етажи на туристическия ни бранш.

Вина обаче носят и „верните“ ни партньори зад граница. Какво се получава там – съставят се каталози на всяка една дестинация със съответните й хотели. В тези каталози се описва, каква е базата на дадения курорт, какво предлага съответния хотел, и какви са цените. Че цените са нереално високи за крайния продукт, който се предлага – факт. Друг неоспорим факт е, че във въпросните каталози представената информация е невярна. За пример – в каталог на ТУИ или Некерман се описва как определен хотел е на 50 метра от плажната ивица и се стига бързо и лесно, като всички плажни съоръжения са включени в цената. Какво се получава на практика – хотелите (особено тези, които не са на първа линия) са отдалечени от плажа, а пътят е покрит с кал, клони, тухли и всякакви други боклуци, докато плажните съоръжения се плащат допълнително в 90% от случаите. Некоректното и необективно оценяване на повечето хотели от страна на тур операторите също е основна причина за разочарованието на гостите. Какво имаме като краен резултат – недоволни и излъгани клиенти, които никога не биха се върнали тук.. и с право.

А на кадрите, които имат желание да работят в сферата на българския туризъм, но са обучени, владеещи чужди езици, с опит и съответно с много ясна представа за цената си на пазара на труда, се казва простичко: „Като не ти харесва и си алчен, заминавай си!“ И те си заминават.. от същите летищни терминали, от които съвсем скоро ще си заминат и последните объркали се туристи имали неблагоразумието да почиват в България. Тъжно, нали?


Харесва ли ви ANONYMOUS BULGARIA? Подкрепете ни за да достигнем до повече хора!

5 thoughts on “Българският туризъм – една тъжна история с още по-тъжен край

  1. До г-н Лазко Жарданов , прочетох много добре написаното от Вас. Безспорно има и добри практики, но като цяло те са изключението доказващо правилото. Смешно е да се говори колко докарвали хотелите на общините и ДДС🙂 Ще Ви цитирам : „от 500 легла 60000 до 65000 нощувки:“ за сезон , а после казвате „Един средно голям хотел/ 350 до 500 легла/ изплаща годишно ДДС 100 до 150хил.лв , данъци и такси от 50 до 90 хил лв ,“ Сиреч от 65 000 души печелим от ДДС 150 хил. средно 2,31 ст. ДДС – не е ли арогантно това при положение, че същото е 20 % ? и това за целия летен сезон. Това доказва, че авторката е права – по ДАННИ НА НСИ 9 408 821 са посетили България през 2014 г. – ПОСЕЩЕНИЯ НА ЧУЖДЕНЦИ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2014 Г. ПО СТРАНИ И МЕСЕЦИ

    Е годишно велкият туризъм е внесъл средно 2,30 лв. по 9 408 821 = 21640288,30 лв. – Искам да Ви кажа, че това е ДДС-то на една средно голяма фирма за 1 година. Това доказва, че авторката е права и ,че огромната част от този бизнес е в сивия да не кажа в черния сектор на икономиката.
    Защо не поставихте въпросите относно извънредния труд за работещите по нашето Черноморие?Не оспорихте ,че масово се осигуряват за по 4 часа, а реално работят по 12? Уважаваните от Вас хотелиери защо масово укриват данъци и имат черни каси? Дали за всичко ,което купуват тук туристите се издава касова бележка😉

    Като цяло тезата какви благодетели са и колко правили за страната е смешна, защото във всяка друга държава половината да са по затворите за укриване на данъци или смятате обществото за толкова невежо,че трябва да смята всеки престъпник за финансов благодетел?

  2. По българскотао черноморие има над 500000 легла. Златни пясъци преди приватизацията бяха 13 000 легла сега са около 60 000.По рано имаше едно предприятие, което продаваше туристическата база на външни пазари- ВТО Балкантурист. Сега има над 20 000 хотелиера , които сами договарят хотелската си база.По рано имаше тилови предприятия, които гарантираха целогодишна заетост на кадрите и се извършваше езиково обучение. Сега само хотелиери с изплатени задължения към банките могат да си позволят да задържат кадри като им гарантират целогодишна заетост. „Лудата приватизация“ и липсата на стратегия за развитие на отрасъла доведоха до много грешки, но не и до тъжен край. Направено е твърде много и има натрупан опит. В публикуваната статия има много премълчавани и негативни детайли от представения портрет на българския туризъм, но има и много български хотели , които печелят престижни междунаародни награди. Не може да се прави обобщена оценка, ако си посетил два хотела и си останал недоволен. За оценката на хотелите има специализирани сайтове и там голяма част от българските хотели подържат възходящи трендове. Само това може да привлече туристи към Българските хотели. Самият факт че хотели на Златни пясъци реализират за сезон от 120 дни- хотел с 500 легла 60000 до 65000 нощувки, показва , че не е загубен интересът към българския туристически продукт. Освен това туризмът осигурява работа на много млади хора. За съжаление краткия сезон не дава възможност да се привлекат и обучат подходящи кадри.
    Малко са хората, които знаят колко пари се изплащат от един хотел към държавата и към общината.
    Един средно голям хотел/ 350 до 500 легла/ изплаща годишно ДДС 100 до 150хил.лв , данъци и такси от 50 до 90 хил лв , не споменавам за данък печалба защото пловината хотели още връщат кредити и нямат печалба. Колкото и лоши приказки да се говорят за нашите хотели те подържат нашата икономика и общините ни .
    Мене повече ме боли, че се изгради излишна материялна база от хотели , още повече и апарт. хотели , които работят не повече от 30 дни и никой не иска да ги купи. Вложените пари тук са „мъртви пари“.Те не само не носят приходи, но доведоха до презастрояване. За това си има конкретно виновни лица- Министър председатели, Кметове, главни архитекти, банкери, политици. Сега виновните лица ги няма , но срамът и критиките ги отнасят други. В момента се консумират негативите от натрупаните грешки.Това демотивира и създава условия за бягство от отрасъла и от България. Но все още има хора, които си обичат туризма и се моля да не загубим и тях с подобни статии.

  3. България трябва да привлича елитни туристи пианисти с отлична алкохолна подготовка. За тази цел е нужен основно евтин алкохол.

  4. Много точно описание на проблаема, за съжаление! Черноморието ни е опустошено от алчните простаци – същите човекоподобни, които съставляват политическата ни и бизнес класа, както и „олигарсите“ – полуобразовани и напълно некултурни бивши комсомолски секретари и подобна измет – как може да се очаква каквото и да е свястно нещо от тях?!?! Някой може би им е подала сламката „да направим евитини алкохолни дестинации за работническата класа от Европа“ – и ето го резултата! Да не познаваш родината си, да не пазиш природата й като изключително богатство, да рушиш и унищожаваш каквото в момента ти се струва че ти пречи и т.н. и т.п. и като за капак, ненаситна лакомия за пари, за безгрижен живот на чужд гръб – какво можеш да очакваш от човекоподобни с такъв манталитет?

  5. На Вас математиката не Ви куца, но господинът има сериозни проблеми със статистиката, затова използва стъкмистика.

Очакваме вашето мнение по темата, но ви молим да прочетете първо правилата за коментарите.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s