Подмяна на историята в учебниците

Следната снимка беше споделена в социалната мрежа Facebook от българска ученичка. Става въпрос за страница от един от учебниците по история.

10986887_648110855295316_5896261356351076132_oСледващата снимка е от учебник за 3-ти клас открита в Интернет от наши читатели:

история-гавра-учебник-3класПоредната снимка е от същия учебник изпратен до уеб сайта на novanews, където е написано следното:

Здравейте, пиша ви по повод учебника на дъщеря ни по „Човек и общество“, трети клас. Свидетели сме на грозна подмяна на историята. Там пише следното: „В много села заедно живеели християни и мюсюлмани. Те се сближавали в труда, обменяли думи, песни, танци и обичаи, споделяли празници“.

Автори на учебника са Мария Радева, Мария Манева и Милка Мандова – Русинчовска. Явно тези „българки“ не са били в Батак, Перущица, Копривщица, Карлово, Калофер? Не са чували за зверските кланета, избиването на българите, за еничарите, за кръвния данък, за зверствата и страха в които са живели българите. Това явно според тях е „споделяне на обичаи“. Моля ви, обърнете внимание на това. Не е минало чак толкова много време, че да забравим историята си. Кой има изгода от това, всички може да направим съответния извод. Какво ще знаят децата ни? Написаното в учебника е долна лъжа!

640x480_f5f8c60c81f755b0a6c6396da2492a97В друг уеб сайт пишат за учебник за деца от 4-ти клас разпространен от издателство „Просвета“, които както знаем са си създали и „фондация“-НПО, която има за цел „Подпомагане на мултикултурни модели на образование, разпространение на знания и възпитание. В управителният орган на това НПО влизат София Атанасова Димитрова, Марко Марков Тодоров и Мария Асенова Антова.

София Атанасова Димитрова се оказва и осветена като сътрудник на бившата ДС, по-известна е под кодовото име „Агент Соня“, сътрудничила на управление VI-II-II, управление VI-II-I на ДС. Вербувана е и регистрирана през 1982 година. Има опит за унищожаване на досието ѝ.

Марко Марков Тодоров също е Агент на бившата Държавна сигурност, вербуван от Първо главно управление през 1981 г., като секретен сътрудник под псевдонима „Базов“. Тук можете да прочетете повече за него.

DSC_0341Миналата година на пресконференция в БТА български историци, учредили Инициативен комитет за преглед на историята, притеснени от съдържанието на учебниците по този предмет попитаха:

„Кой казва на какво трябва да бъдат научени нашите деца?“

Според тях внушенията и посланията в написаните няколко различни учебници по история са смущаващи. По думите им възпитанието, което децата получават чрез тях, е доста обезпокоително. Те смятат, че чиновници от Министерство на образованието и науката (МОН) тайно и подмолно подменят ценности.

Ако имате повече снимки и информация от подобни промени в учебниците – ще се радваме да ни ги пращате, за да актуализираме заедно този материал.


Харесва ли ви ANONYMOUS BULGARIA? Подкрепете ни за да достигнем до повече хора!

110 мнения за “Подмяна на историята в учебниците

  1. MY COMMENT:
    – Писано под диктовка от „Америка за България“ История на Втората световна война като за българчета (все едно децата ни са олигофрени). Все едно обаятелният Емил Джасим пред хилядна аудитория се гаври с Българската история под знака на същата великодушна фирма „Америка за България“. Все съм си мислил, че от комунизма на Бай Тошо няма по-лошо, а то какво се оказа! След 26 години блестящи успехи на демокрацията у нас българинът днес е най-унижаваният в собственото си отечество, най-онеправданият, най-лъганият, най-беззащитният.

  2. Може би доста хора ще скочат срещу изказването ми… Но все пак е демокрация.В ОИ хората (без значение мюсюлмани или християни) наистина са живеели в разбирателство помежду си, а въпросните зверства(като Батак например) са извършвни от управляващите тази империя … Нека не бъркаме обикновенния човек с управляващия го.

  3. Нека някой да ми обясни как за 500 години сме запазили традиции, ВЯРА, обичай и всичко свято бивайки насилван убиван клан и т.н., след като за по-малко от 30 години много от хубавите ни „девойки“ вече са жени на извратени немски, италиански, френски, английски и какви ли още не дядковци, а децата им даже не знаят да говорят майчиният си език. Как за 30 години демокрация БЪЛГАРИТЕ в чужбина са повече от БЪЛГАРИТЕ в БЪЛГАРИЯ. Как святата ни държавица е продала всичко що струва или може да донесе пари. ИСКАМ НЯКОЙ ДА МИ КАЖЕ КАК ВИЖДА БЪЛГАРИЯ СЛЕД 500 ГОДИНИ.

    • Традициите и обичаите сме запазили, защото нецивилизованите диви орди не са имали традиции. Единствените обичаи, които са имали, не са за пред хората и като са нямали други са присвоили криво -лява нашите.Както е известно Османлиите не са единствените. Вярата е тайнство и няма как да го отнемат. Физически сме оцелели, защото тези с които съжителстваме трябва да ядат, пият и да се обличат, Демек им трябва Рая. Сега вече сме ненужни и като работна сила и е дошло време да ни унищожат до край. Разбира се напълно цивилизовано. А това което се случва в последните 30 години не е демокрация, а геноцид. И ние или си щракаме по клавиатурите или ходим и пускаме бюлетинките за извергите, които са изпълнителите на геноцида.

  4. AB Администратор: Внимание!
    Редактирано за да се намалят буквите. Нарушенa e точкa 6. Прочетете правилата за коментарите!

    „Безистенът е покрит пазар, обикновено за нехранителни стоки – платове, обувки, галантерийни, занаятчийски и др.“ от уикипедия.
    Така че дали е безистена в Ямбол или Стамбул е имал все същото предназначение.
    Ама кой да си направи труда да се информира !! Язък за децата ни !!

  5. Когато на Българина не му остава друго,гледа да се хване за сламка (тоест за Историята).Питайте един Французин за история…. 🙂 един на 100 знае нещо за някой от кралете си.Останалите не знаят (и не им пука) кой ги е владял и те кого са владели…..и си живеят щастливо…..

  6. Дами и господа преди да съдите МОН се съобразете че това са учебници за 3 клас!!! Достоверността и истината в тези учебници е СУБЕКТИВНА! Във всеки учебник по история на която и да е нация едно събитие се тълкува по такъв изопачен начин че да предизвиква родолюбие в читателя но също така и да насажда омраза в малките кратунки на децата.
    Кому е нужно насаждане на изкуствена омраза между нациите?

    • Ок, да не пише за безчинствата и коленията, за събирането на кръвен данък и деца за еничари,но поне може да пише, че Българите както и другите народности с християнска вяра са били без права, като право на храмове, училища и други неща които ще учат в по-горните класове.Така ще дадат възможност на родителите да общуват с децата си и всеки да обясни както прецени жестокостите на османлийте.Също в духа на мирното съвместно съществуване да се каже, че сегашна Турция е наследник на османската империя, но вече е република и историята трябва да се знае, но не и да се търси отмъщение за минали времена( реваншизъм- но това как да се обясни в трети клас) и децата ще са подготвени, ще си знаят историята и не мисля, че аз съм човека който трябва да каже как се пише учебник, но нещата трябва да се знаят- българите са имали вяра, но тя се е поддържала тайно и това е било жив героизъм,а не право!Това ни е съхранило като нация и за 500 години ни е предпазило да се претопим!!!

    • Действително ли си политолог или такова ти е субективното мнение за себе си? И като са за III клас учебниците да ги пълним с лъжи ли? Събитията трябва да се описват такива каквито са, в противен случай се наричат лъжи. Събитието първо се съобщава каквото е и след това се тълкува. На кой какво е нужно не е работа на чиновниците от МОН. Любовта и омразата са проблем на отделния човек.
      „Само истината ще ни направи свободни“. Рано или по късно децата ни ще научат истината и ще разберат, че собствената им държава ги е лъгала. И ще ги спасим от омразата към съседа, но ще насадим чувство на неприязан към държавата лъжец. Може би това е целта.

  7. Как не ги е срам госпожата написали подобни простотий?Техните баба и дядо са изнасилвани,разчеквани и набива ни на кол,а те на любовна игра ще от карат още малко -БЕЗСРАМНИЦИ
    ЗА ГРАЖДАНСКИ СЪД СТЕ.
    НАРОД КОЙТО НЕ ПАЗИ И ПОМНИ ИСТОРИЯТА СИ Е НАРОД БЕЗ БЪДЕЩЕ!!!
    Американците им трябва проста народна ръка е госпожи авторки на учебниците по история , вашите деца да мигрират в САЩ.
    Защото пред такива продажници като вас дет се мислят за безсмъртни и циганите са ми бели.
    Пък и вашия ДАН ще дойде ,бъдете сигурни 😉

    • В интерес на истината – а точно тя е засегната тук, защото историята трябва да се гради върху истина, а не политика – и в старите учебници има много недомислия. И не само в тях, но и като цяло се ширят множество митове за този период, масово приети за чиста монета.
      Като например за насилственото потурчване и кланетата в Родопските села, случвали се, защото местното население не желаело да приеме исляма. Или по-точно това, че дори и да се е случило нещо подобно, то е било изключение, а не правило.
      И понеже ние, българите, имаме навика да вярваме само на това, което ни изнася, и да отхвърляме думите на хората в интернет (освен ако и те не ни изнасят), ето ви една длъжка статия, с множество посочени извори на информация, и то писана по-отдавна: http://www.marginalia.bg/analizi/problemat-za-dostovernostta-na-nyakoi-domashni-izvori-trajno-zalegnali-v-balgarskata-istoriografiya/
      Нито новите учебници са напълно верни, нито старите. Както казват, истината е някъде по средата.

    • 5 века са клали дедите ти а ти питаш “ омразата ли „. Не истината са подменили и това подменяне явно е започнало много отдавна щом си позволяваш да задаваш такъв въпрос

      • Изобщо не виждам смисъл да отговаряте на такъв малоумен въпрос, било то дори само от възпитание! Нищо чудно и въпросното „Стаси“ да е учило по подобни учебници. Друго логично обяснение да задава такива въпроси – не виждам.

  8. Не ви е срам ! Променихте историята за да изкарате по някои лев! А 12 братя на баба ми ,убити за свободата на България не си ли е заслужавала, дали живота си на крехка възраст , за да можете сега вие продажници да променяте историята за дребни стотинки, плюя на вас продажници , почит към всички загинали за свободата на нашата Родина и съм горд родственик на хората паднали в бой ,за да имаме сега кътче земя за да градим бъдеще и семейства!

  9. Днес съм горд да се нарека българин единствено заради дедите ни ! Цар Симео̀н I Велѝки , Златен век , Иван Асен II България отново на три морета , а вижте ни сега … Държава в която роми и какви ли още не живеят с повече привилегии от нас самите . Извинявам се но как може „братята“ роми да не ходят на училище , да не работят , да се размножават като хлебарки и държавата да им дава детски помощи от данъците които ние плащаме и то с пъти повече от тези които взима едно българско семейство ? На всичкото отгоре колко кражби ,убийства , изнасилвания и т.н. им се разминават с по няколко години затвор и после пак на свобода… Затворите претъпкани пък и издръжката на един затворник е 1000 лв месечно, а пенсиите на хората работили и градили тази държава 120-130 лв… жалко е да ! Да не говорим,че вдигат цените на ток и какво ли още не по европейски стандарт но за жалост заплатите не . Време е за промени и докато си мълчим и търпим или правим 189 ден на ПАЛАТКОВИ протести няма променим нищо ! Вижте украинци , гърци , дори и румънците си свалиха правителството ! Нашите управници които избирате 20 години вече ни докараха до там да бягаме в чужбина ! Българино събуди се , че като гледам как не само по селата а и в градовете вече е останало почти само пенсионерско население след по-малко от 50 години ще останат само роми и турци в тази държава … Лъвски народ сме ! До кога ще живеем като мишки ?

  10. Ето това е проблема че има повече тъпи българи и турци и роми от колкото хора които гледат на пред и искат да постигнат нещо. Хора,които обвиняват османската империя за всичко което им се случва в живота е поросто нещастник,които не е послезен за обществото.

  11. Паула, като си гледаш от другата страна, що не вземеш да се изнесеш от България? Щом намираш тези Извращения като разчекване на коне,набиване на кол отнема на деца от майки за еничари за нормално то говори много зле за теб. Аз знам какво бих направила за моето дете, ще предам историята каквато е. Това трябва да направи всеки един от нас за да се съхрани като нация.

  12. Нека не забравяме,че тези кланета в Батак, Перущица и т. н. са следствие от Априлското въстание. Както много хора обичат да казват българите гледат все от лошата страна, българите все плюят, в този случай българинът нека се опита да погледне от страната на турците. Ако империята беше българска и някой народ беше въстнал, нямаше ли да бъде потушено всичко… А за живота на хора от различни етнуси според мен не са до толкова прави някои хора. Това смесване се е правело още в Персийскта империя, за да могат завладените народи наистина да станат част от империята. А и много от турците са били обикновени хора, с къща и двор, жена и деца, вършещ някакъв труд. Не всеки турчин е взимал съседакото дете за еничар. Не защитавам никого, просто поглеждам от различен ъгъл. И, по пътя на логиката, ако османците са ни избивали масово за тези 500 години сега нямаше да има деца, „чиито мозъци да бъдат промивани“!

    • Самият факт, че са се настанили по българските земи е показателен за извършената агресия. Сама говорите, че процеса на асимилация е от дълбока древност. Това като факт не е ли проблем, да се приеме, че нещата не са били розови. Дори само в една област на България да се има предвид извършените зверства, това не може да бъде повод да се уважават управленските методи на турската империя. И всяка подмяна на известните факти за извършените зверства не е нищо друго освен те да бъдат забравени.

      • Положението наистина не е било розово. Единственото, което ме подразни беше, че някои хора негодуват за това, че пише, че българите са живели заедно с турци и са обменяли опит, което е факт. Но темата за зверствата започна в коментарите. Никъде в поместените по горе снимки не прочетох нещо от рода на „В Батак селяните са се заключили в местната църква и турците са я запалили, за да ги изкарат на вън“ – без никакви пояснения. Каквото се е случило се помни и ако не от учителите, то поне от родителите ще бъде разказано на децата.

      • Щото ние сякаш не сме се настанили на византийски земи едно време и не сме ги избивали за това, че са си пазели земите, шибано двойностандартизирани невежи такива!

      • От коментара ти личи колко си запозната с историята, поради това няма смисъл да обяснявам подробно защо отговорът на твоя въпрос е „НЕ“.

      • Grace – Бързо се скрий и се засрами от абсолютното си невежество ! Никога не си чела историята на България и си позор за близките си !

      • Траките,истинските прабългари,са били по тези си земи много векове преди римската империя,чийто жалък остатък е Византия.

      • Че кой българин ще пропусне запетаята преди обръщението „боклук“? Много адекватен коментар, наистина.

    • Павла, твоят мозък явно е вече промит щом си способна да напишеш това. Тук не става въпрос за различен ъгъл а за промит мозък. Провери и правописа си. Можеш да поработиш върху него…

    • Павло, не се прави на умна и толерантна като не знаеш как се пише „етнос“. Не е идеята да учим децата на добра или лоша история, ами да ги учим на истинска история, за да могат да си изградят мирогледа върху истини. Това в тия учебници е пропаганда, не е история. Когато променяме историята за да пасне на нечия идеология, както е в случая, единственото което правим е нашето обричане на това да я повторим. Погледни университетите в Америка – 30 години там преподават пълна карикатура на историята, особено на Втората Световна, и гледай – фашизмът се въздига там. Само защото говедата не могат да го разпознаят.

    • Другарке,българите са имали империи на различни места,но са очовечавали и цивилизовали местните. Тъпите турци и до днес са си мързели – затова мечтаят да се разпищолят /нарочна дума/ там,където са мародерствали.
      Колкото до промиването на мозъци,ти си негодна и за това.Просто различен ъгъл,според изказването ти.
      А Априлското въстание е било градинско увеселение,което твоят непромиваем мозък не харесва. Като турците,които се натискат да бъдат на чужда земя!

  13. Трябва да се създаде комисия и да се напишат нови учебници. Това е гавра с българската и световна история. Образователния министър трябва да се намеси или незабавно да подаде оставка.

  14. Крайно време е Министерството на образованието да излезе със становище по този въпрос, който няколко години ни вълнува, възмущава Ние ви плащаме заплатите , а вие чии интереси обслужвате ?!, Незабавно да се подведат под отговорност всички, на всяко ниво!!!

  15. 500 години дедите ни са се борили,запазили културата и обичаите си въпреки всички зверства,за да могат сега да промиват главите на децата ни.Кой знае какво ще учат внуците ни с тази скорост?Само искам да споделя с вас какво се казва на синът ми,който е в 10 клас в „елитно“ столично училище.На 19 февруари в Час на класния ръководител се казва че Васил Левски е бил заловен от турската „полиция“ в следствие на множество разследвания.Защо да не изкараме Апостола престъпник?

  16. Да, малките деца не бива да се поставят под стрес в часовете по история…
    Ами тогава да не им позволяват да четат и Ботевите стихотворения???
    А-бе, имате ли мозък и някакъв остатък от българско национално достойнство.
    Подобни такива учебници не трябва да се отпечатват дори, но след като са факт по-добре родителите да влязат в ролята на редактори и да обясняват истината на децата си.
    А пък който си е позволил да напише такъв учебник, независимо по чия поръчка – съседите му, роднините му, целият български народ ще се отнасят към него като към несвестен, дебилен индивид, който не може да е отговорен за постъпките си

  17. Българино историята говори до толкова до колкото един народ да цени език, култура, родина.Но вперили поглед назад няма как да вървим на пред нали народе? Историята помни много несправедливости. Но нация уважаваща себе си доказва силата, могъществото си и не търпи подобно нещо.Известен автор казва че българския народ не е заслужил личности като Левски и Ботев.И като погледнем всичко случващо ни се до момента като нация и в новата история до наши дни НИЕ сами си градим съдбата това е за съжаление плоския българин само да плюва да хули този онзи виновен а неспособен да се пребори и да отстоява. Това е психологията на българина и тя няма да се пречупи пък Батак ни виновен, турци ни виновни. Всичко е самосъзнание и психология на една нация.Българина никога никога не е притежавал подобно нещо всеки е сам за себе си свободни атоми блуждаещи хаотично.Не насаждайте злобата и негативизма и в децата си учете ги на търпимост, толерантно отношение и смисъла на едно цяло.Дори в едно демократично общество в собсвената ни държава ни правят на баламурняци КОЙ е виновен??? Труден въпрос!

    • Много лесен въпрос. Такива лаладжии като теб се опитват да ни правят на маймуни. Кога слезе от дървото,кога почна да отреждаш кой от коя майка да се роди,БЕ,нещастник?!

      • КАто толкова защитаваш рязаните си роднини и тем подобни, вземи се изнеси от тука е ….вие турците в България даже не знаете какво е в Турция …те хората там са на съвсем друго интелектуално ниво от вас…иначе се биете в гърдите, че сте турци …пък даже не сте стъпвали там …мръсни гади такива, паразити изгнили, да ви отрежат всичко…не само да ви обрязват, гнусни твари, прасета дрисливи…малко ви е само с думи товаренето…малко ще ви е и побой …за вас трябва яко мъчение от ранните години на растежа ви докато не умрете в калта и собствените ви лайна…ама да ги ядете щот не даже и това ще ви е малко …направо на кол всичките…сдухани копелета _ |_ айде със здраве 🙂

  18. Хора , учете децата си , интересувайте се , защото явно държавата няма да ги научи и след години цялата ни история ще изчезне за пореден път.

  19. Тези,които са писали учебниците,дали са ходили в черквата в Батак,дали са видяли кладенеца издълбан от ноктите на майките,търсещи вода за бебетата и децата си,дали са погледнали костите и черепите на невинни бебета ,деца и жени,заклани брутално от развилнялите се османлии?Нима това са го направили,защото са живяли в „добри“взаимоотношения с турските „власт-имащи“/или тогава наричани поробители/?Или е пропуснала да прочете „Време разделно“,ако пък я мързи да чете,поне да изгледа едноименния филм,който скоро отново вървя по малкия екран….Бих попитала още нещо:Тези,които пишат тези учебници ходят ли в тези исторически места,където се съхранява истинската ни история?Такива невежества се мъчат не само да заличат идентичността ни,но се стараят всячески да преиначат всички факти,говорещи за свободолюбието на нацията ни.Боже,ако можеше Левски да възкръсне,сигурно щеше наново да организира въстание-този път обаче в името на истината!!!Най-напред мили създатели на учебници преминете през историческите
    места,послушайте тамошните потомци,минете на обучение 1 семестър по действителна история,поровете в архивите на Националната библиотека и чак тогава посягайте да пишете каквито и да било учебници!!!Това ви го казвам с ясното съзнание,че ако се продължава така,ще се превърнем в едни жалки подобия на българи.Жалко,че Аспарух се е постарал да ни постави на достойно място сред другите държави-май всичко е било напразно….

    • Вие сигурно сте били в Батак?Като мислите за това добре ли ви е? Защо не кажете тогава какви велики художествени творби са се родили.Хайде не ставайте смешни бе хора и история и могъщи поети не могат да изтръгнат този народ от дрямката.

    • Мисля, че хората писали въпросните текстове нямат интерес към истинска история, защото ако бяха имали, щяха да имат и необходимите знания, и нямаше как да напишат подобни кощунства спрямо паметта и кръвта на дедите ни. Техният интерес е към дневния ред на техните господари/работодатели и затвърждаването на глобализационните процеси, които да изличат идентичността и самосъзнанието на народите и да ги превърнат в някакви човекоподобни без способност да отделят едно нещо от друго, сиреч без интелигентност. Които да бъдат повърхностни и лесно манипулируеми като пролетариите на Оруел, затънали до шия във втълпените им от елита „ценности“. А ако приемем, че авторите не са наясно с по-горните цели, но те самите са повярвали на „мултикултурната“ пропаганда, то много жалко за тях. Обикновено женици не намясто използват за такива работи.

  20. Истина е Всеки който е искал да учи работи или твори е можел спокойно да го постигне тук или по света Пътували са и са се учили където искат и са се връщали да прилагат наученото и да творят Свидетели сме на красотите сътворени през този период Уникална архитектура на къщи и мостове във всеки град и село има запазени църкви от това време Уникална дърворезба и рисунки в къщи и църкви

    Имало е бедни турци и българи и богати турци и българи но никой на никого не е робувал Всеки според способностите си И са пътували до Щатите до Виена до Аляска и Цариград Божи Гроб и са се връщали
    Християнската ни Църква е била по подтисната през друг наш режим

    От баба си знам че Турския Съд е бил изключително справедлив И тогава е имало и крадци и др Трудили са се заедно и наравно и турци и българи в Цялата Империя според способностите и талантите си Никой никого не е ограбвал
    И жертви и насилие за съжаление е имало и в други времена в нашата история и в по нови времена

  21. Ужас. Какво ли биха казали хилядите безименни жертви в петвековното турско робство ако можеха да прочетат това. Всъщност някои въобще не са можели да още да четат, били са дечица… Учебниците би трябвало да са написани с тяхната кръв!

  22. Не мисля, че това е с цел манипулация. По-скоро ми се струва разумно да се обясняват така нещата на деца на 8-10 години. Няма нужда да слушат за насилие и т.н. Най-малко детската психика е много уязвима и трудно би направила разликата между османците тогава и съседа му чин от турски произход. Децата като пораснат намират своята история… сами я интерпретират и осмислят. По-късно, в обучението, всичко бива наречено с истинските си имена.

    • Не…не е разумно.Няма нужда да слушат истината?Насилието не се слуша,то се вижда.Не че нещо ,но децата знаят повече за насилието отколкото ти на тяхната възраст.Да не говорим,че вече всеки ,който може да пише има достъп до всичката информация,който иска да намери.Когато аз си учех историята много добре съм го осмислил.Така си останах и патриот,а не про-турско келеме.Не фанатик,а нещо като самосъзнанието на франсетата и англичаните,че даже и на руснаците откъм историята им…тъпа българска сган,сама си зачерква и историято и миналото.Нация без минало не е нация.Няма единство…глупави хора.

    • Съгласен съм с горното мнение,но Историята затова е история .Тя не трябва да се интерпретира според това на някои си как му звучала или му се е искало да бъде.Да оставим настрана етническото напрежение и т.н.Щом не трябва да плашим децата ,да оставим Турското робство като урок в по горните класове……………….

    • Тук не става въпрос за манипулация Zlatina. Тук говорим за подменяне на факти и истини, които наричаме ИСТОРИЯ – историята е нещо което не се променя, чрез нея, ние се учим и градим бъдещето си. Никой не казва, че трябва тя да е приятна за четене и слушане. Българската история е е написана с много кръв на бащи и синове и сълзи на майки и дъщери, и точно за това децата трябва да я учат такава каквато е, за да знаят къде е Батак, Копривщица, Панагюрище, Шипка, връх Вола и прочие, и да знаят какво е станало там и защо. И да знаят защо са умрели техните прадядовци, а не един ден да говорят само за Бойко Борисов и да нямат понятие за Българският Златен Век !!!

      • Всяка история се пише с кръв. Но найстина такъв народ като нашия няма. Защото една нормална нация не живее в историята си а гради бъдеще, култура.Историческата информацията както знаете се интерпретира според това на кой както му е удобна и според времето в което се живее.Така че не бива всичко да се приема за чиста монета.Спомнете си след време когато ще четете за Бойко Борисов каква интерпретация ще прочетете.

    • Хаха честно ли? И аз съм била в трети клас и всички сме учели история,. Не мисля че ми е попречило като съм знаела истината, напротив имено по този начин аз обикнах нашата българска история. С една разлика за турското робство сме учели в по горен клас

      • Започнах изобщо да не вярвам в историята, защото тя винаги се преиначава. Но по- добре е децата ни да знаят истината! Трябва да престанем да наричаме населението с мюсюлманско вероизповедание“ турци“! Тогава няма да се притесняваме за взаимоотношенията на децата в училище. Трябва да им обясняваме непрекъснато ,че „онези другите“ не са други , а също са родени тук и са като нас и са БЪЛГАРИ! Децата ни трябва да дават право на всеки да има своя вяра, но и да знаят какво е Родина!

      • Историята си е точна наука. Имаме събитие, което се е случило на определена дата, и са участвали определени хора. Различни са интерпретациите на последиците и причините а това събитие. Всеки сам ще си ги интерпретира, но фактите са си факти тях не можеш да ги промениш и трябва да се учат и знаят от всички. Но точно фактите се подменят, което говори за заговор срещу бг народ. Нито един режим до сега не е подменял фактите,а само ги е интерпретирал според своите нужди, но сега виждаме изключително порочен и вреден режим,който подменя фактите за своите нужди. Утре могат да кажат,че никога не е имало бГ държава,че сме се появили 1989 година и като го напишат в учебниците ние какво ще направим?! Нищо.

    • ако се разсъждава така, че е страшно да им се разказва страшната история , по – добре да не им разказваме „сладки приказки „- , които не са верни … По – добре да изчакаме да порастат и да им кажем истината , а не да изграждаме лъжи , а след това да ги разрушаваме

    • Винаги може да се намери подходящ начин да се обясни всичко на деца от всякаква възраст.Тук никой не говори да се плашат децата.Коментарите са за реално представяне на историята,не за измислици и фантазии.

  23. Това Уважаеми Другари и Другарки управляващи е подигравка с идеалите на Левски, Ботев и всички знайни и незнайни Български хайдути четниции борци за освобождението от Турско-Османската Империя,както и признателност към Русия Или ДПС ви нареждат как да пишете история Българска!

  24. Хора, защо вдигате толкова шум? Като изключим това за Хирошима, голяма част от написаното в тези учебници е вярно. Живели сме в селата, говорили сме родния си език, били сме съседи с турци, роми, гърци и т.н.
    Всичко случило се по-късно в Батак, Перущица, Шипка, няма нищо общо. Опознайте историята на държавата си преди да претендирате, че някой я изопачава.

  25. запомнете имената на авторите – най-тежко наказание за тези национални предатели.
    който отрича еврейския геноцид може да отиде в затвора, който нарича циганите – мангали – също
    националните предатели и тези които отричат робството заслужават по-тежки наказания

  26. Пазете старите учебници и книги, за да могат децата да прочетат истината. Скоро може и от библиотеките да изземат произведенията на Вазов и Ботев, защото противоречат на новоизмислената ни история.

  27. Аз мисля ,че доктор Радева и другите там трябва да идат на село и да си гледат кокошките,и да не пишат в учебниците на децата тия простотий,да идат в училището и да научат за Левски, защото там беше написано в техния много прочут учебник, че Левски е престъпник и е заловен от турската полиция.Дори учениците от 2,3,4,клас могат да напишат и кажат повече неща за Дякона. Това е мнението на ученик от 3 клас.

  28. Могат да добавят текст: Турците толкова обичали българите, че си взимали главите им за спомен

  29. Вече 25 години нямаме държава, ако ни се отнеме и историята е свършено с нас като Държава и нация. Явно нашите политици това целят.

  30. Няма никакво значение кой какъв е бил преди, важното е, какъв е сега. Страшно е, че престъпниците, нагаждачите, изменниците, подлеците владеят държавата и я управляват, а огромното мнозинство от тях нямат нищо общо с ДС. Още по-страшно е, че българите дотам са оглупяли, че не виждат хала си и поробената страна, и вместо търсят отговорните за това днешни управници се оставят с глупашки отсебена уста да им отвличат вниманието. Хей, хора оглупели, четвърт век мина след оня преврат през 89-та, когато получихте здрава икономически и съхранена в целостта си държава – вижте я на какво прилича сега, какво остана от нея, има ли я още, ваша ли е! Вижте медиите, не само учебниците, вижте имате ли работа, какви са ви доходите….Докога ще търпите да се оправдват, да ви мамят, да прехвърлят отговорността за днешния ни хал от болните на здравите глави. Събуди се бе, племе оскотяло, върни си държавата!

  31. Ние сме живели в мултикултурна държава- Османската империя където пак сме били подложени на геноцид. Можем да оцелеем и да съхраним бг дух, история и култура. Надявам се, като гледам световните събития,че още малко остава от тази диктатура, в която с измама ни вкараха.

  32. Че съществува такова нещо като мултикултурализма, това е ясно. Например Русия е една мултикултурна държава, също и САЩ. У нас с цената на много кръв сме стигнали до някакво етническо и религиозно равновесие. Подменянето на историята няма да доведе до нищо друго, освен до разпалване на стари вражди. Така че авторите на тия простотии всъщност подстрекават към ксенофобия.

  33. Уважаеми Госпожи Мария Радева, Мария Манева и Милка Мандова – Русинчовска. Най-сърдечно Ви умолявам да вземете всички дипломи от завършеното си образование,да ги запалите публично,и след това да отидете до най-близкото до вас дърво, И ДА СЕ ОБЕСИТЕ НА НЕГО!!!! НЕЩАСТНИЦИ ПРОДАЖНИ,ЗАСЛУЖАВАТЕ РАЗСТРЕЛ!!!!!!!!!!!

    • предлагам продължение да вземат дипломите и да си ожършат задниците и после да си ги оближат

    • мисля че историята е такава каквато е и ние трябва да я знаем и как тези пикли трябва да променят каквото и да било че хората са страдали избивани и измъчвани 500г това не може и не трябва да се променя разбира се тези турци които живеят в България нямат вина за това и по-голямата част от тях са прекрасни хора а историята трябва да се помни

  34. Мисля че трябва да вземем пример от Османската империя, след като е толкова демократична и по закон в управлението и армията на Българската държава да се допускат само хора с Православна вяра , Българска култура и език…. Останалите да имат право да изповядват вярата си ,но да нямат достъп до властта !

  35. Гледайте нещата в развитие. Събитията- издевателства в Батак, Перущица, Панагюрище и др. са станали, когато българският народ е бил на крачка от освобождението си. Силно идеализираната картина, предадена в учебниците, се представя когато се разглежда периода 15-17.век. Но и тук има доста грешки. Народностна шарения има в по-големите градове, селата са малки и много рядко там са представени две общности

  36. Истината е посочена във великата книга „Краткосмешна история на България“. В нея има много важни факти за живота в Османската Империя.

  37. Истината е някъде по средата между българската, турската, македонската и общо балканската версия на историята и за жалост всеки интерпретира според личен интерес и убеждения. Не видях цитати от нито един исторически извор в злостните коментари дотук. Очевидно за повечето хора въпреки, че е наука и се базира на факти, историята се изкривява, за да послужи като средство за подкрепа на еднолично мнение.

    • Българската история е литература и митология ! Време е да стане наука ! Но надали ……./.

    • За разлика от сътворителите на учебниците, ние като коментиращи, изказваме лично мнение, не сме длъжни да имаме исторически извори. Виж, обаче не съм убедена че авторите на учебници имат същата привилегия! Даже по соц време, 80те години, имаше достоверни извори – пътешественици и хроникьори от времето на османската империя, чужденци за държавата ни и даже османски хроникьори! Къде са им изворите в тез измислици – премислици ?!

    • Какво означава цитати от исторически извори?!
      Ти от Марс ли падаш извинявай.Схемата е, че историческите извори и ФАКТИТЕ от 100 години не са се променили.
      Това което се променя е наратива.Т.е. как разказваш историята.Пример: преди Симеон беше Симеон Велики, защото Симеон ни докарва до златен век в териториален и културен аспект.Сега Симеон вече не е Велики, защото не е наричан Велики в оригиналните извори ( които за това време са изключително малко оцелели, заради „благоденствието на османското идване“), нищо че териториялния и културен разцвет го е имало.До тук добре.Но е интересно, че по други теми ( пример македонците) вече не ни интересува как са споменати в историческите извори, там ползваме други модели в “ новата историческа наратива“ …….
      С една дума: става въпрос, събрате/ съсестро за най- голямото фалшифициране на историята не само на България, а и на целия регион.
      “ Истината е някъде между …“ Ако си мислиш, че просто всички трябва да зачеркнем малко от историята си и малко да “ пробутаме“ на съседската “ вече измита история“ и всичко ще бъде наред, значи не разбираш какво е наука.

  38. Нормално е да има такива промени при условие,че са влезли в управлението на държавата ни турци.НЕНОРМАЛНО е,че сме ги допуснали.След като са в управата ще променят историята и кой знае какво още…То хубаво,всеки помни историята ни и ще научи децата си на истинската история,но как да обясниш на едно дете в 3-ти клас,че като го изпитват в училище трябва да говори лъжите,които са написани в учебниците,а не да казва истината?!

  39. Да се включа и аз към темата, като Ви цитирам от учебника за 11 клас следното: „Ако се вгледаме в етническия състав на земята ни към свършека на османското владичество, ще забележим, че турската колонизация засегнала предимно равнините – Лудогорието, Добруджа, Югоизточна България, Беломорието, поречието на Вардар. Недоказано е при това доколко в някои случаи е въпрос на реална колонизация или на ислямизация на местни християни, или на заварено тук доосманско тюркско население“. Как го разбирате това? Че в нашата земя не е имало християни, а тюркско население, това ли? Нищо не се говори в учебниците за зверските кланета при ислямизацията. Въобще сме станали част от земите на Османската империя и сме заживели мирно, така ли?

    AB Администратор: Внимание!
    Редактирано за да се намалят буквите. Нарушенa e точкa 6. Прочетете правилата за коментарите!

    • ДООСМАНСКО ТЮРКСКО НАСЕЛЕНИЕ, не означава турско(османско) население. Някой драскачи напълно си мислят, че хората е България са тъпи и неуки като тях. Те самите не знаят българската история!

  40. “Явно тези „българки“ не са били в Батак“….а вие , които сте били в Батак, които сте зубрили учебници написани от победителите, интересувате ли се от истината за тези събитията….нея, истината, я намират само търсачите…отдавна се знае, че зверствата в Батак са извършени от помаци.

    • Извинявам се много за думата ПОМАЦИ знаеш ли от къде произлиза тази дума ОТДУМАТА ПОМЪЧАНИ. Там хората които наричате помаци са чисти българи ,които са се опитали да оцелеят по-един или друг начин така че мн неща не-знаете за историята на родопите

  41. Дълг на всеки родител е да намери време да обясни на детето си истинската история, и защо детето трябва да учи лъжи в училище. Ще бъде трудно на децата да го осъзнаят на толкова ранна възраст,но нека да свикват от малки,че лъжата е водеща в днешни свят.

  42. Ето заради тези гнусни лъжи, написани от жалки продажници, бих протестирала с най-голямо удоволствие!

  43. Така се подменя история. След две поколения хората вече ще вярват в това ,което пише. После се чудите, защо повечето македонци мразят българите… еми защото така са ги научили учебниците им по история, с подмяна по идентичен начин.

  44. На третата снимка е интересни също и одебеленият шрифт на мюсюлманите за разлика от другите вероизповедания.

  45. Нека всеки да се погрижи детето му да знае какво е било. То нека си ги пише тея щуротии. Важното е да знае, че не са верни.

  46. Това е резултат от дългогодишното и методично съсипване на българската нация по пътя към „демократизирането“ и „глобализацията“ й начело /но в сянка/ с протурското ДПС. Не след дълго всички по високите върхове на властта ще са го разбрали, но по-лошо е, че от когото зависи да се съхраним, го разбира, но негласно участва в едно престъпление по заличаване на историята ни.

  47. Образователната ни система в този си вид има за цел да индоктринира индивида, в желаната от господстващата политическа и икономическа елита, посока, така че да поддържа тяхното статукво. Ето защо е необходимо представата ни за образование да излезе извън рамките образователните институции и да обхване нашето ежедневие, тогава всички тези жалки опити за подмяна на историята и\или въвеждане в заблуда ще бъдат осуетени. Говоря за един нов поглед върху начина ни на живота, такъв какъвто ние искаме да постигнем, а не такъв какъвто ни е наложен от институциите! Ето така се стигна и до Националният приоритет – https://www.facebook.com/groups/706611899420730/782200848528501/?comment_id=782261758522410&notif_t=group_comment

  48. Защо се мръщите бе? Така е мултикултурно. Европа се превръща във федерална държава, подобно на САЩ. Отделните народи трябва да бъдат обезличени и претопени чрез имиграция. Затова се слага знак за равенство между национализма, шовинизма и фашизма. А на баламите се обяснява колко лошо нещо е патриотизмът и как той е отживелица през 21 век, нищо че много западняци не са съгласни с наложения модел. Техният глас обаче е заглушен от шестващата по медиите сороституция (за справка вижте какво стана с ПЕГИДА ).

Прочетете и правилата за коментарите!

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.