Ултраортодоксалният юдаизъм в Израел

автор: Светослав Абросимов
Силно вярващите евреи не работят, имат висока раждаемост и се опитват да наложат крайния си мироглед на всички останали.

577755-l

В Израел хареди или хасиди се наричат на иврит ултраортодоксалните евреи, които все повече се опитват да диктуват обществения живот в страната. Мъжете в черни кафтани, с черни шапки и дълги кичури (пейси) изричат нелепи забрани и се опитват да наложат крайния си мироглед, особено в Ерусалим. Това развитие тревожи дори равините, които изтъкват и растящото влияние на ултрасите върху местната политика. „Харедизацията“ на Ерусалим се извършва на пръв поглед незабележимо. Само внимателният наблюдател ще забележи например, че от няколко години при градските празненства на сцените в парковете на града не се виждат жени – за един правоверен евреин не подобава да слуша пееща жена, отбелязва „Дойче веле“. Градската управа явно се опитва да угоди на строго вярващите, тъй като в културния календар, публикуван от общината на Ерусалим, липсват културните прояви в петък и събота – да не би някой да се поддаде на изкушението и да вземе да се забавлява през шабата. А на билбордовете по улиците също почти не се виждат жени, тъй като израелските модни марки и производителите на храни изготвят специално за Ерусалим рекламни продукти, в които жени не се срещат. Военните в Израел, които са един от основните стълбове на обществото, дори обмислят прехвърляне на жени бойци в други армейски части, защото религиозни мъже не искат да служат с тях.

Ултраортодоксалните евреи имат все по-голямо влияние във фрагментираната политическа система на Израел. Колкото по-силни стават те и религиозната им общност, толкова повече се опитват да налагат нормите си, подчертава Хана Кехат, основателка на религиозния женски форум „Колех“. А нормите им са „сегрегация и дискриминация на жените“. Известни с характерното си черно облекло и дългите бакенбарди – пейси, те започнаха да изпробват докъде може да стигне половата сегрегация още преди години, когато ултраортодоксалните мъже започнаха да нареждат на жените, които използват някои автобусни линии, минаващи през техните квартали, да сядат в дъното на автобуса. Някои супермаркети в ултраортодоксалните юдейски общности, които преди се задоволяваха да настояват жените да се обличат скромно, с блузи с дълги ръкави и дълги поли, сега са определили отделни часове за пазаруване според това дали клиентите са мъже и жени. Някои клиники имат отделни входове и чакални за мъже и жени. Върховният съд на Израел нареди наскоро да се премахнат прегради, поставени в ултраортодоксалния квартал Меа Шеарим в Ерусалим, които не позволяват на мъжете и жените да вървят на един и същ тротоар по време на религиозна церемония, в която по тесните улици на анклава минаха десетки хиляди хора.

Мъжете в черни кафтани и пейси могат да се видят в много квартали на Ерусалим, като именно ултрасите определят облика на града. Те съставляват около 1/3 от 500-те хиляди евреи, живеещи в Свещения град. На този фон умерените израелци започват да възприемат нетолерантността на ултраортодоксалните евреи като заплаха за собствения си начин на живот. Особено недоволство предизвиква фактът, че ултрасите не работят, не плащат данъци, не ходят войници в армията и въобще не признават държавата Израел, но ползват всички нейни блага и привилегии. Набожните евреи, които смятат себе си за по-велики и по-мъдри от другите, живеят от данъчните постъпления, идващи от джоба на обикновените граждани.

Само че тази форма на субсидиране на религиозния живот едва ли ще издържи още дълго, тъй като делът на ултраортодоксалните от населението бързо нараства – междувременно 26% от първокласниците в Израел са деца на строговерци.

Светски настроените евреи се притесняват, че това може да засегне начина им на живот, защото свръхрелигиозните, макар още относително малобройни, стават все повече. Прогнозира се, че високата раждаемост на ултраортодоксалните евреи, при които семействата имат средно по седем деца, ще увеличи дела им през 2025 г. на 15% спрямо сегашните 9%. Въпреки че е трудно да се прецени, смята се, че около четвърт от 6-те милиона евреи в Израел изповядват съвременната форма на юдаизъм, 1/4 са традиционалисти, а останалите са светски ориентирани. „Ако религиозният сектор от населението не се включи скоро в икономическия живот, Израел се излага на опасността да падне до равнището на страна от Третия свят“, предупреждава равин Регев. Не по-малко тревожен за него е и растящият религиозен екстремизъм на ултраортодоксалните. Религиозните фанатици в Израел настояват религиозният закон да стои по-високо от светския и служителите на религиозния култ да не са подсъдни за своите деяния от светския съд. Превръщането на Израел в религиозна държава е равносилно на края на неговата демократична система, защото страната ще се превърне във втори Иран, управлявана от аятоласите на юдаизма, смятат по-крайните коментатори

Преди две години сегашният израелски премиер Бенямин Нетаняху подписа коалиционно споразумение с ултраортодоксалната партия „Шас“, която спечели 11 депутатски места на изборите. Според споразумението „Шас“ получи 4 министерски стола. Лидерът на партията Елиаху Ишай, който бе министър на индустрията, търговията и труда в предишното правителство на Ехуд Олмерт, получи поста вътрешен министър. Освен това партията взе министерствата на строителството и на религиозните общности, постовете министър без портфейл в канцеларията на премиера и заместник-министър на финансите. Според споразумението „статуквото по отношение на религията и държавата ще бъде запазено“, а следващото правителство „ще работи за спазването на шабата и еврейските празници, както и за забраната на всяка форма на дискриминация срещу религиозните служители“. Така ултраортодоксалните евреи получиха по-голяма тежест при управлението на страната.

За разлика от съвременното християнство, но почти като в исляма, юдейската религия е не просто отношения на човек и Бог, но и човек с човек. Юдейският закон обхваща всички сфери на обществения и частния живот, поради което за правоверния юдей европейските принципи на отделянето на религията от държавата е анатема. Затова вече много години, когато Върховният съд на Израел произнесе противно на религиозните постулати решение, равините веднага събират многохилядни демонстрации в знак на протест, при което се стига до сблъсъци. Наблюдатели постоянно предупреждават, че това противостояние се задълбочава и заплашва да прелее след време в открит конфликт, което ще отвори поредната незарастваща рана в Близкия изток.

577756-l

Десетки хиляди ултраортодоксални евреи протестираха това лято в Ерусалим, че местните власти бяха разрешили редица забави през почивните дни, когато е шабатът.

577757-l

Млада жена наблюдава протестен марш на хасидите в Ерусалим. Напрежението между светските среди и религиозните течения в Израел се задълбочава.

Източник

(нота: този текст е написан от гледна точка на ционистите за признаване на Израел за легитимна държава и насилието над палестинците – нашият екип подкрепя протестите на ортодоксалните евреи)

One thought on “Ултраортодоксалният юдаизъм в Израел

Очакваме вашето мнение по темата, но ви молим да прочетете първо правилата за коментарите.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s